tiistai 27. toukokuuta 2014

Pyörälenkkejä ja myslipatukoita

Toukokuun kelit ovat olleet suotuisia pyöräilyyn (paitsi juuri tänään). Viimeisen kahden viikon aikana olen pyöräillyt maantiepyörällä 158 kilometriä: kaksi 60 km pyörälenkkiä ja kaksi lyhyempää 15-18 km pyörälenkkiä. Lyhyempiin lenkkeihin yhdistin lajinvaihtoharjoituksen: suoraan pyörän päältä lenkkarit jalkaan ja lyhyelle juoksulenkille. Vaihto lajista toiseen on hyvää treeniä kesän triathlonkisoihin: sille ei mahda mitään, että juoksu ei tunnu hyvältä heti pyöräilyn perään, mutta ainakin oppii henkisesti suhtautumaan siihen, että lyhyen totuttelun jälkeen lähtee taas juoksukin rullaamaan. 

Erään iltalenkin "T2":


Pyörälenkeillä olen yrittänyt parantaa keskivauhtia ja polkemistekniikkaa. Se onkin jossain määrin onnistunut: ensimmäisen 60km lenkin tein keskivauhdilla 21,5km/tunti ja toisen 27,5 - tosin ekalla lenkillä pysähdyin pari kertaa ottamaan valokuvan ja viestittämään kotiin.


Ensimmäisen alle 20km lenkin tein keskivauhdilla 21,8 ja seuraavan 26,1. Näillä lyhyillä lenkeillä olisi varmaan mahdollista päästä yli kolmenkympin keskivauhtiin, kun vain tosissaan yrittäisi! Myös optimaalisen ajoasennon löytäminen tarvitsee vielä hienosäätöä, pitäisikö satulan olla sittenkin hieman lähempänä ohjaustankoa, onko käsivarsissa oikea kulma, entä käytänkö liikaa etureisiä vai takareisiä polkiessa, jne... Loputonta opiskelua tämäkin laji! :)



Sitten keittiöön, jossa kokeilu ja kokkailu on yleensä hyvin palkitsevaa: tein energiaevääksi itse myslipatukoita. Helpoimman kautta, eli pohjana käytin valmista myslisekoitusta, jossa oli jo mukavasti kuivattuja hedelmiä, siemeniä ja pähkinöitä. Sekaan omenamehua, hunajaa ja maapähkinävoita. En mitannut aineksia tarkkaan vaan tein ihan "näppituntumalla": ensin myslin joukkoon niin paljon mehua että se kostui, sitten varovasti lämmitetty hunaja-maapähkinävoiseos joukkoon tuomaan taikinaan tahmeutta ja makua. Sitten energiapommitaikina paksuna levynä leivinpaperin päälle ja uuniin (200 astetta 20min). 

Njam... Taikina menossa ensipaistoon uuniin:


Kun taikina on puoliksi paistunut, se leikataan palasiksi, käännetään ja laitetaan väljemmin leivinpaperin päälle paistumaan patukoina. Toinen paisto 150 astetta ja 15min.


Ja valmiita: 


Pakkasin patukat folioon ja pidän jääkaapissa valmiina lähtöön. Ovat muuten tolkuttoman paljon parempia ja luonnollisen makuisia verrattuna ostopatukoihin! Lisäaineettomia vieläpä :) 

Resepti oli mukailtu täältä: 

Ensi kerralla kokeilen mukaan paahdettuja maapähkinöitä. Ja hintatietoa: näiden 24 myslipatukan raaka-aineet maksoivat noin 6e.

Viikonloppuna pääsi taas järveen uimaan, ja lauantaina vesi oli niin lämmintä, että märkäpuvulla tuli kuuma! Teimme taas muutamia lyhyitä pyrähdyksiä rannasta järvenselälle ja takaisin. Nyt on vielä viikko aikaa totutella avoveteen ja kaikkiin muihinkin lajen kommervenkkeihin: kesän ensimmäinen kisani on Vantaa triathlonin perusmatka 7.6.! Vähän jännittää jo! 


Hyviä treenejä!
Katja H-K

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti